Pārdomas par copi

Pārdomas par copi

otrdiena, 2015. gada 28. aprīlis

Drošība

   Nu vēl tikai pāris dienas un oficiāli būs sākusies jaunā copes sezona no laivām. Protams, katrs copmanis, spiningotājs to gaida ar nepacietību. Un pēdējās dienas vienmēr ir tās grūtākas :)
Bet pirms lecam laivās, kuteros un vagojam mūsu ūdeņus, vēlreiz gribu atgādināt par tādu svarīgu lietu kā drošība uz ūdens. Katru gadu par to runā gan plašsaziņas līdzekļi, gan vienkārši copmaņi, bet daudzi tam tāpat nepievērš uzmanību un ignorē! Tas ir nepieļaujami! Katram ir ģimene, radi, kas gaida viņu mājās, pēc copes, tāpēc nav ko lieki riskēt, un vienmēr vajag padomāt ar galvu. Tāpat kā laikus vajag iegādāties līdzekļus sevis glābšanai, ja gadās nelaime. Te, protams, ir runa par glābšanas vestēm. Glābšanas veste ir svarīga lieta, tas laikam nevienam vairs nav jāstāsta, bet tomēr. Turklāt vajag arī pievērst uzmanību, kāda veste ir. Pamatā visi izmanto parastās, ar speciālu materiālu pildītās vestes. Viņas ir vienkāršas lietošanā, gana efektīvas. Problēma rodas tajā apstāklī, ka arī glābšanas vestes iedalās pēc lielumiem, jeb precīzāk pēc celtspējas, ko mēra ņūtonos (N). Līdz ar ko ir vestes kas ir spējīgas noturēt uz ūdens tikai 50 kg, bet ir tādas, kas tur 150 kg. Parasti tā ir problēma nomas laivas, kas bieži vien arī ir tās nestabilākās. Pēc likuma vestēm ir jābūt katrā laivā, katram cilvēkam, bet neviens un nekas nenorāda kādām vestēm. Ir gadījies redzēt tādas, kuras pat uzvilkt normāli nevar virsū, kur nu vēl lai viņa notur manu svaru ar visām drēbēm un zābakiem. Tāpēc ja pērkat sev vesti, vienmēr jāapskatās kāda ir viņas celtspēja. Otra lieta, ka ir svarīga sertifikācija. Eiropas Savienībā to parasti apzīmē ar burtiem EN un ciparu kombināciju. Tas nozīmē ka veste ir atzīta un viņas ražošanā ir izmantoti droši materiāli. Tīri copei tiek piedāvātas tādas vestes, kurām uzreiz ir uzšūtas daudz kabatas, kurās var likt kastes ar mānekļiem un citas vajadzīgas lietas. Lielākais trūkums šīm, klasiskajām glābšanas vestēm, ir lietošanas ērtums. Veste ir gana liela, diezgan stīva, dēļ peldošā materiāla. Nav ērti ar viņu visu dienu copēt, kustēties. 
CE, EN ISO kvalitātes sertifikāti.
   Priekš sevis esmu izvēlējies nedaudz citu risinājumu. Es sev iegādājos automātisko glābšanas vesti. Tīri vizuāli, šī veste ir pakavveida. Salīdzinoši viņa ir plāna, viegla. Liek viņu ap kaklu, un krūšu rajonā nostiprina ar klipsi. Principā copei ļoti ērta lieta, pilnīgi nejūt to ka viņa traucētu, svars ir
mazāks kā lielajai vestei. Šīs vestes strādā līdzīgi kā gaisa spilveni automašīnās. Paraujot auklu, vestē esošais CO2 balons 5 sekunžu laikā piepūš pašu vesti. Un rezultātā copmanis peld pa ūdens virsmu. Es konkrēti izvēlējos Baltic zīmola vesti. Šīs vestes tiek ražotas Zviedrijā, un šis uzņēmums ražo dažādu glābšanas aprīkojumu, sākot ar parastām glābšanas vestēm un beidzot ar specializētiem peldošiem apģērbiem, kas ir domāti zvejniekiem, jūrniekiem. Lieki piebilst ka ar kvalitāti šeit viss ir kārtībā un nav pat vajadzības iespringt. Mana veste ir automātiskais modelis. Tas nozīmē, ka pēc iekrišanas ūdenī veste aktivizējas automātiski. Tas nenozīmē, ka lietus laikā veste aktivizējas. Vienā vestes pusē ir speciāls caurums, pa kuru iekļūstot iekšā ūdenim veste aktivizējas. Ja mehānismam noskrūvē šo uzgali, veste paliek tikai ar manuālu aktivizāciju. Ja kaut kādu iemeslu dēļ veste automātiski neaktivizējas, tad vienmēr paliek manuālā aktivizēšana - striķītis. Kā jau minēju veste piepūšas 5 sekunžu laikā. Palaišanas mehānismam ir kontrolmehānisms, kā pārbaudīt vai CO2 balons ir labs un viss darbojas. Principā ražotājs dod garantiju, ka veste ar vienu CO2 balonu saglabās savas darbaspējas apmēram 10 gadus. Piekritīsiet tas ir daudz. Kā jau glābšanas
CO2 palaidējmehānisms. Melnais puļķis ir tas, kas aktivizē
vesti, iekrītot ūdenī. Zaļie marķējumi, nozīmē, kas visas mehānisma
daļas ir darba kārtībā.
inventārs, šo vesti nevajag mētāt apkārt un vārtīt. Ir vēlams viņu izžāvēt pēc copes lietū. Nekādas īpašās prasības gan nav jāievēro. Manam modelim celtspēja ir 165 kg, kas ir ļoti daudz, līdz ar ko viņa ir krietni universāla. Siksnas regulējas labi, līdz ar ko var pielāgot dažādai ķermeņa uzbūvei. Ja gadījumā veste ir nostrādājusi, var vai nu pats viņu sagatavot vai arī nest uz servisu. Rīgā ar to nodarbojas Māris no eBoat servisa. Ja nemaldos process maksā 20 EUR. Dzeltenā iekšējā veste tiek salikta iekšā, aiz rāvējslēdzēja. Tiek ielikts jauns CO2 baloniņš, un viss ir gatavs lietošanai. Starp citu šai vestei vēl ir trešā piepūšanas iespēja - ar speciālu trubiņu, ar muti viņu var piepūst. Tas ir gadījumā, ja pēc vestes aktivizēšanas, kaut kādu iemeslu dēļ samazinās spiediens. Vēl varu piebilst ka šāda veida vestes tiek izmantotas lidmašīnās. Principā vienīgais mīnuss, kas ir šai vestei ir cena. Šāda veste, kā man, maksā apmēram 130 EUR. Ja izvēlās tikai manuālo modeli, tad cenas ir zemākas, ap 100 EUR.
   Atceramies vienmēr par drošību, lieki riskēt nav vērts! Veiksmīgu sezonas atklāšanu!

Īstā glābšanas veste ir dzeltena, un izsprāgst no sarkanā apvalka. Melnais striķītis, nodrošina manuālo aktivizēšanu.

3 komentāri:

  1. Sveiks! Mārtiņ, jautājums, ja nav noslēpums, kur tu nopirki Baltic Winner 150, cik esmu pētījis mūsu interneta veikaliem palielam piedāvā Baltic FlyFisher 150, būtība laikam tāda pati, bet krāsa gan īsti pamanāma nav, tev tas aparāts ir nedaudz pamanāmāks. Es pagājušajā rudenī šo lietu pētīju, pētīju un nopirku kārtīgu vesti uz 100N, BET kā tu pats mini blogā, īsti ērta tā nav, bet protams labāk nekā nekas, vienkārši steidzami bija vajadzīga.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Sveiks,
      Ventspils ielā 50 ir veikals Laivu lietas, ja nemaldos tā viņš saucās. Viņi ir Baltic glābšanas vestu importētāji un dīleri. Līdz ar ko pie viņiem ir visplašākais sortiments. Man patika tieši šī Winner, un principā tieši tā iemesla dēļ, ka viņa ir spilgta, pamanāma.

      Dzēst
  2. Oooo, paldies, par veikalu biju dzirdējis, būs jāiegriežās!

    Ne asakas tev copes sezonā no laivām! ;)

    AtbildētDzēst